הילד שלנו עם אוטיזם, מה עכשיו?

8.5.2023

בעשור האחרון, בישראל ובעולם כולו נרשם גידול משמעותי מתמשך באבחון ילדים עם אוטיזם.
ללא ספק, אבחון מוקדם יכול להוביל לטיפול אפקטיבי ביותר. מחקרים מוכיחים כי טיפול כזה, עשוי לשפר משמעותית את התפקוד של הילד בכל תחומי החיים ולהביאו ליותר עצמאות בעתיד.

באזור הצפון פועל מרכז מילמן, המתמחה באבחון ובטיפול בילדים על רצף האוטיזם, מרכזו בחיפה עם שלוחות טיפוליות בכרמיאל, נשר וקרית ביאליק.

שלוחת כרמיאל מטפלת מזה שנים במאות ילדים עם אוטיזם מכל אזור הצפון: החל מנהריה ויישובי הגליל המערבי וגוש משגב עבור בצפת, יישובי הגליל התחתון ,נצרת, עמק יזרעאל ועד אצבע הגליל ורמת הגולן בצפון.

במילמן מיישמים מודל טיפולי ייחודי, המתבסס על תפיסה פסיכולוגית-התפתחותית, המתייחסת למגוון הקשיים ההתפתחותיים של ילדים עם אוטיזם. הורי הילדים שותפים פעילים בטיפול ומקבלים ייעוץ והכוונה מאנשי טיפול ממקצועות שונים ושיחות הדרכת הורים מפסיכולוגיות / עובדות סוציאליות המלוות את המשפחה.
אם אתם הורים לילדים עם אוטיזם, כדאי שתכירו את מילמן.

“השמיים נפלו עלינו”

אתם בטח מכירים את ההרגשה, הסימנים החלו להופיע ואתם ממאנים לקבל כי לילד שלכם יש בעיה. אחרי שאובחנתם ועברתם את השלבים הראשונים, אתם מבינים שצריך להתמודד ושטיפול נאות יסייע לילד ללמוד, לגדול ולהתפתח.

אבל איך מתחילים? לאן פונים? ומהן המסגרות העומדות בפניכם בייחוד כהורים לילדים עם אוטיזם באזור כרמיאל והצפון?
כאן ננסה לספק תשובות, לאחר שקיבלנו הזמנה מרגשת להכיר מקרוב את השלוחה בכרמיאל ואת האנשים שנמצאים מאחורי הפעילות החשובה במקום.

הצוותים של מילמן מלווים הורים רבים בתהליך שמוכיחים יום יום כי אין לאבד תקווה, כך משתפת ת’ אמא לילד בוגר שלוחת מילמן בכרמיאל:

״עברנו מסע מטורף עם עליות, ירידות, התקדמות אדירה וגם רגרסיה. בכי, צחוק, שירים, משחקים, צבעים וצורות. מילמן היה עבורנו בית חם, עוטף ומוגן, שניה אחרי שהשמיים נפלו עלינו. אנחנו ברי מזל שזכינו להיות מטופלים בו.״

נעמה תשרי-בן משה, עובדת סוציאלית, פסיכותרפיסטית, תושבת היישוב חרשים ומנהלת מרכז מילמן משתפת:
״מילמן הוא מקום שמרגש אותי כל פעם מחדש, כבר עשרים שנים. המפגש בחדר ילד-הורה-מטפל, גם אם לפעמים אינו קל, מזמן תהליכים משמעותיים ומשני חיים. כולנו שותפים בדרך, לומדים ומתפתחים יחד, לטובת הילדים והמשפחות.״

ההורים הם הדמויות המשמעותיות ביותר בחיי הילד

מרכז מילמן עוסק כבר 33 שנים בטיפול בילדים המאובחנים בגיל הרך בספקטרום האוטיזם. המרכז הוקם מתוך תפיסה טיפולית חדשנית הרואה בהורים ובמטפלים שותפים להתבוננות, לחשיבה ולצעידה בדרך טיפולית עם ילדם.

המודל הטיפולי הייחודי והאינטנסיבי מושתת על תפיסה פסיכולוגית-התפתחותית הרואה את ההורים כדמויות המשמעותיות ביותר בחיי הילד לאורך מעגל החיים. לאור כך, מודל העבודה הייחודי פועל בשיתוף מלא עם ההורים.
בכרמיאל, כאמור, פועלת שלוחה המציעה מענה טיפולי לתושבי האזור כולו, מענה המתאפיין בעבודת צוות רב מקצועי המורכב מרפואה התפתחותית, פסיכולוגיה, עבודה סוציאלית, קלינאות תקשורת, ריפוי בעיסוק, טיפולים בהבעה וביצירה ופיזיותרפיה.
המטפלות בכרמיאל מגיעות מהאזור הרחב שסביב כרמיאל, מכל מגזר וניתן בו מענה טיפולי ייחודי בפריפריה.

שנינה קסנץ-שטרן, פסיכולוגית חינוכית והתפתחותית, תושבת קיבוץ איילון, מנהלת שלוחת כרמיאל:
”במילמן עובד צוות קטן רב מקצועי באווירה חמה ואינטימית. מתאפשרים בהדרגה קשר תומך בין המשפחות ועם אנשי הצוות, מה שיוצר מרחב בטוח שתורם רבות לקשר הטיפולי. ההורים נפגשים עם הורים אחרים שעברו תהליכים דומים לשלהם וחולקים איתם חוויות ותחושות ומרגישים שהם לא לבד במסע. הצוות המטפל נוכח בכל רגע נתון, בתהליכים המתרחשים בין הילדים והמשפחות ולצורך התערבות לטובת השגת המטרות הטיפוליות.“

אחת מהמטפלות המסורות והמוערכות בכרמיאל הינה ספאא חאלדי-נסאר, קלינאית תקשורת תושבת עראבה, זאת לה השנה השביעית במילמן כרמיאל:
”אני גם ראשת צוות וגם מדריכה. התפיסה הטיפולית שאנחנו מביאים במילמן הינה תפיסה רחבה פסיכולוגית, התפתחותית ואינטגרטיבית, אשר לוקחת בחשבון את היכולות ומוקדי החוזק לצד הצרכים והקשיים ההתפתחותיים של ילדים עם ASD בכל התחומים – סנסורי-מוטורי, תקשורתי חברתי, רגשי וקוגניטיבי. אנחנו מאמינים שלהורים תפקיד מרכזי בטיפול והם סוכני שינוי מרכזיים עבור ילדם.“

“במילמן כרמיאל חווינו הקלה גדולה”

רבים הם ההורים לילדים עם אוטיזם שחוו את התהליך הטיפולי המעמיק ושיטת הטיפול הייחודית שפותחה במילמן. הרבה מאד מהתגובות הינן של ההרגשה שיש אנשים שיודעים ללכת איתם, ההורים והמשפחות, יד ביד בדרך הלא פשוטה.

״את הטיפול במרכז מילמן בכרמיאל התחלנו כחודש וחצי/חודשיים לאחר האבחון של הבן, אז בן 5.5 שנים. התחושה היתה של ‘נפילה’ לזרועות הטיפול והצוות, כי הכל היה כל כך טרי וחי והמצוקה שלנו כהורים היתה גדולה, אבל היה מי שיקבל אותנו - החל  בטלפון למשרד, שם שיבצו אותנו במהירות לשלוחה הפנויה ולצוות המתאים.״

כך מספרת ת', אם לילד שאובחן עם אוטיזם, שטופל במילמן כרמיאל.

״צוות המטפלות המופלא עשה הכל כדי שלילד שלי תהיה התחלה כמה שיותר טובה ונעימה. התהליך התחיל עם המון תקווה שסוף סוף יהיה מענה לקשיים והמצוקות שלנו ההורים ושל הילד ואכן כך היה; מהר מאד נכנסנו לעניינים ולמדנו להכיר את סדר היום, השירים, הנהלים והשפה המיוחדת. צללנו לתוך אינטנסיביות המפגשים והטיפולים וראינו איך הבן אוהב את 'הימים של מילמן' ומקבל בשמחה את המרחב שנפרס בפניו ושאפשר לו להרגיש בטוח לחקור, לנסות, להתנסות ולהתחיל להכיר את עצמו, אולי לראשונה בחייו.״

ת' ממשיכה ומשתפת: 

״חווינו הקלה גדולה אחרי שנים של ספקות רבים; גננות, מטפלות, פחדים וחששות, יש בעיה, אין בעיה, כן על הרצף, לא על הרצף. סופסוף מישהו מבין את הילד ויודע לקרוא ולראות אותו על כל גווני הקשת שבו; החוזקות והחולשות, הניואנסים הקטנים, ההתנהגויות שמאפיינות רק אותו. 

לאורך השנה הצוות עשה הכל כדי ללמוד את הילד ולהתאים עבורו את הדרך הטיפולית הטובה ביותר, וכמובן ללמד גם אותנו ההורים להכיר יותר טוב את הילד, את הקשיים שלו ואת עצמנו כהוריו. בשנה אחת עברנו מסע מטורף עם עליות, ירידות, התקדמות אדירה וגם רגרסיה. בכי, צחוק, שירים, משחקים, צבעים וצורות.

לו יכולנו היינו נשארים לשנה נוספת. אבל הילד עלה לכיתה א' ונאלצנו להיפרד. האפקט והעוצמה של הטיפולים והמטפלות המקסימות שלו, משפיעים עליו עד היום והכלים שרכש לאורך השנה יעמדו לרשותו ולרשותנו תמיד.
מילמן היה עבורנו בית חם, עוטף ומוגן, שנייה אחרי שהשמים נפלו עלינו ואנחנו מרגישים בני מזל שנודע לנו על המקום ושזכינו להיות מטופלים בו.״

מרכז מילמן והשלוחה הטיפולית בכרמיאל מזמינים הורים לילדים עם אוטיזם להיכנס ולהתעדכן על השירותים ושיטת הטיפול הייחודית בכרמיאל.

טל. 04-8227560
office@milmamcenter.org.il