המרכז הטיפולי

בבסיס הגישה הטיפולית במרכז מילמן עומדת האמונה שסביבה טיפולית צריכה להיות חמה, תומכת, מקבלת ומכבדת את השוהים בה. סביבה כזו צריכה להיות דומה, עד כמה שאפשר, לסביבת היום יום של הילד, ובכך לאפשר שהייה ממושכת וטבעית בה. זו סביבה עם אופי של בית, שבה הילד נמצא כל הזמן עם הוריו ובה שוהים אנשים מוכרים נוספים ומתקיימות בה פעילויות מגוונות. הסביבה הטיפולית של המרכז מתאפיינת בגישה ועבודה טיפולית לא רק בשעות הטיפול, אלא בכל רגע במהלך שהייתו של הילד במרכז. המטפלים מתייחסים למכלול המטלות ההתפתחותיות של הילד ומתמודדים עימן בשיתוף עם ההורים בכל תחומי ההתפתחות: מוטוריים, סנסוריים, קוגניטיביים, שפתיים, חברתיים, רגשיים ומשפחתיים. סביבה טיפולית הדומה לסביבת הבית אמורה לחשוף את הילד לסביבה של ילדים ומבוגרים אחרים ולספק מגוון התנסויות בליווי תומך ומארגן תוך כדי עידוד להעברה של המתרחש במרכז למצבי החיים האמיתיים. הסביבה הטיפולית במרכז מאפשרת חשיפה שכזו באווירה בטוחה ומוגנת המעודדת את הילד להעז, ליזום, ללמוד, לפתור בעיות ולתקשר בצורה מקובלת. בסביבה הטיפולית שמוצעת במרכז מילמן, מתקיים קשר אמיץ ויום-יומי בין כל המטפלים של הילד, בין הילדים לבין עצמם ובין ההורים לבין עצמם.

המשך לקרוא

הורים אשר בוחרים לקבל את סל הטב"מ במרכז הטיפולי ושלוחותיו מצטרפים לקבוצת משפחות ומטפלים קבועה אשר נפגשת בימים קבועים פעמיים בשבוע לארבע שעות רציפות. בימים אלו ישתתפו בסדר יום המורכב ממפגשים קבוצתיים ומפגשים פרטניים במבנה קבוע המורכב ממפגשי פתיחה וסיום קבוצתיים. מפגשים אלו הם מפגשים טיפוליים עם דגשים תקשורתיים חברתיים. באמצע יום הטיפולים ההורים, הילדים והמטפלים משתתפים בארוחה משותפת עם דגשים טיפוליים. חווית הארוחה המשותפת מאפשרת דימוי של ארוחה משפחתית חברתית טבעית שדרכה נוצרות אינטראקציות חברתיות בין כל המשתתפים. לילדים ניתנת הזדמנות ללמוד מאתנו על אכילה, תקשורת והרגלים נכונים וכך נוצרת למידה חברתית. כמו כן, נעשית חשיפה למגוון רב של מאכלים בצורה טבעית ע"י התבוננות בקיים על השולחן, התבוננות בחבר לקבוצה שאוכל משהו חדש וע"י כך לעודד התנסויות חדשות. בנוסף למפגשים אלו ישנם מפגשים טיפוליים הורה-ילד-מטפל של קלינאית תקשורת, מרפאה בעיסוק, טיפול רגשי מפסיכולוג/ית או עו"ס וטיפול של תרפיסטית (בתנועה/אומנות/מוסיקה וכו'). במידת הצורך מתקיימים גם טיפולים של שניים-שלושה ילדים יחד. בנוסף, ההורים מקבלים שיחה שבועית קבועה עם פסיכולוג או עו"ס. במפגשים אלו מתאפשר זמן ומקום לחשוב, להרגיש ולהבין את הצרכים והחוויות של הילד ושל ההורה.

מסגרות טיפוליות נוספות

יחידת האבחון

המרכז מתמחה באבחון הפרעות בהתפתחות תקשורתית בספקטרום האוטיסטי, ובמתן המלצות להורים ולגורמים מקצועיים בקהילה לגבי תכניות טיפוליות מתאימות לילד בגיל הרך. יחידת האבחון של המרכז מורכבת מצוות רב מקצועי בכיר הכולל: רופאה התפתחותית, פסיכולוגית התפתחותית, קלינאית תקשורת ומרפאה בעיסוק. פניה של הורים לאבחון של ילדם יכולה להיעשות באמצעות מרכז התפתחותי, רופא ילדים, שרות פסיכולוגי-חינוכי או פניה עצמית.
תהליך האבחון כולל:
1. איסוף חומר רפואי, פרא רפואי, חינוכי, פסיכולוגי וסוציאלי רלוונטי.
2. מפגש הכרות ראשוני של פסיכולוג מצוות האבחון עם שני ההורים.
3. יום אבחון בו מתבקשים שני ההורים להגיע עם ילדם להסתכלות על הילד תוך כדי אינטראקציה עם הוריו ועם חברי צוות האבחון.
4. במידת הצורך מוזמן הילד ליום הסתכלות ו/או אבחונים נוספים.
5. בתום יום האבחון נמסרות להורים ההבנות וההמלצות של הצוות ביחס לאבחנה ולתכנית הטיפולית המתאימה לצרכים של ילדם (סיכום בכתב נשלח להורים בלבד).
קיימת אפשרות לתהליך אבחון מלא או חלקי, בהתאם לשיקול הדעת של צוות האבחון.
חוות הדעת הניתנות ע“י יחידת האבחון של המרכז מוכרות ע“י משרד הבריאות, משרד החינוך, משרד הרווחה והמוסד לביטוח לאומי.
האבחון נעשה במימון מראש ע“י ההורים ובסיוע תרומות.

מעון יום שיקומי ״שקמה״

מעון "שקמה" הינו מעון יום שיקומי המיועד לפעוטות המאובחנים על רצף האוטיזם עד גיל 3. במעון מתקיימת תכנית חינוכית-טיפולית אינטנסיבית יומיומית בסביבה טבעית בחיי הילד. מסגרת המעון מספקת עבודה יחידנית בהתאם לפרופיל הצרכים של כל ילד ועבודה בקבוצות קטנות במטרה לקדם את ההסתגלות למסגרת קבוצתית וחברתית. כמו כן, במעון מתקיים סל "טיפול בריאותי מקדם" (טב"מ) במתכונת הורה-ילד ביומיים קבועים בשבוע.

תוכנית טיפול אישית (שר״פ)

מיועדת לילדים עם קשיים התפתחותיים ומשפחות שאינן מטופלות במרכז מילמן.
תכנית זו מאפשרת קבלת טיפול מצוות רב מקצועי ברוח התפיסה הטיפולית של מרכז מילמן.
תכנית הטיפול נקבעת בהתאם לפרופיל הצרכים של הילד.
התוכנית הינה במימון פרטי ע"י המשפחות. בירור לגבי החזר כספי יעשה ע"י ההורים עם הקופה המבטחת.

מועדונית

מועדוניות מרכז מילמן פועלות בשעות אחה"צ ומיועדות לנוער וצעירים על ספקטרום האוטיזם. כיום מפעילה העמותה שתי קבוצות מועדונית, שכל אחת מהן מונה עד 10 חניכים, המתאימים לפעילות המשותפת מבחינת הגיל ואופי הפעילות.
הפעילות מובנית ונחלקת למפגשים בתוך מבנה המועדונית ו/או בקהילה.
החניכים משתתפים בחוגים שונים (התעמלות, מוזיקה, יצירה, רדיו ועוד), הכנת ארוחות משותפות, סיורים סביב נושאים מסוימים, ביקורים בסופרמרקט, נסיעה באוטובוס, ביקורים הדדיים בבתי החניכים, יציאה לסרט, בית קפה ובאולינג ועוד.
הפעילות נעשית בשיתוף פעולה עם מוסדות אקדמיים דוגמת המרכז האקדמי ויצו, מכללת אורנים ומכללת רופין.
המסגרת מאפשרת לחניכים לחזק את קשרי הגומלין בין האחד לשני (לעיתים יש הכרות קודמת והחברות עשויה להימשך גם במסגרות דיור/ תעסוקה עתידיות), לשפר את כישורי החיים ומעניקה זמן איכותי, הרחבת תחומי העניין והנאה.
צוות המועדונית כולל מדריכים שהינם לרוב סטודנטים לתואר ראשון או שני במקצועות הבריאות, בראשות רכז/ת מנוסה. הצוות  מלווה מקצועית ומודרך ע"י עובדים סוציאליים או פסיכולוגים מנוסים בטיפול באוטיזם אצל מתבגרים/בוגרים.

״חברותא״

היחידה לטיפולים קבוצתיים לפיתוח מיומנויות חברתיות – תקשורתיות.
קהל היעד: ילדים אשר זקוקים לעזרה ברכישת מיומנויות חברתיות, תוך כדי ליווי ותמיכה של אנשי מקצוע.
הרכב הקבוצה: מ-3 ילדים ומעלה. מתוכננת התאמה של גיל הילדים, אופי צרכיהם, היכולת להשתתף בקבוצה ותחומי העניין שלהם.
הצוות המקצועי: מטפלות המנוסות בתחום הטיפול בלקויות תקשורת חברתית ברוח התפיסה הטיפולית של מרכז מילמן המגיעות ממגוון מקצועות הבריאות: פסיכולוגיות, עובדות סוציאליות, קלינאיות תקשורת, מרפאות בעסוק, תרפיסטיות ביצירה והבעה.
התנהלות הפעילות בקבוצה: הקבוצה נפגשת אחת לשבוע ביום ובשעה קבועים. המפגש מבוסס על פעילות מכוונת מטרה שיתופית, תוך מיקוד והתייחסות לפיתוח כישורים חברתיים, שיפור מיומנויות שיח, הרגלים ועצמאות בחיי היום יום. האווירה והגישה הטיפולית מכוונת לעורר מוטיבציה ע"י עידוד ויצירת חוויה של סקרנות ואתגר, הנאה, תחושת מסוגלות וערך עצמי.
תחומי הפעילות הקבוצתית מגוונים ויכולים לכלול: בישול, יצירה, מוסיקה, סיפורים, דרמה, גינון, משחקי קופסא ועוד.
התשלום הוא במימון פרטי ע"י המשפחות. הבירור לגבי החזר כספי יעשה ע"י ההורים עם הקופה המבטחת.