❣התקשרות בטוחה בגיל הינקות ואוטיזם ❣

1.2.2023

❣התקשרות בטוחה בגיל הינקות ואוטיזם ❣

תאוריית ההתקשרות היא אחת התאוריות הפסיכולוגיות המשפיעות ביותר והיא עוסקת בקשר בין הילד לדמויות המטפלות בו. התקשרות היא הנטייה המולדת של התינוק לחפש את קירבת הוריו ולהרגיש מוגן ובטוח בקרבתם.

🌼כאשר הדמות המטפלת בילד נוכחת, תומכת ומגיבה, הילד חש שההורה מהווה עבורו "בסיס בטוח" ממנו הוא יכול לצאת ולחקור את העולם שסביבו ולפתח עצמאות. כך נוצרת "התקשרות בטוחה" בדמות המטפלת. כאשר יש בטחון בהתקשרות, ברגעים מאיימים, הילד יחפש קרבה לדמות המטפלת בו עד אשר יירגע. לאחר הסרת האיום, יחזור לפעילות שגרתית.

🌼לעומת זאת כאשר הדמות המטפלת בילד מתנהלת באופן לא עקבי כך שלעיתים תומכת, רגישה ומגיבה ובפעמים אחרות לא, נוצרת התקשרות לא בטוחה. הילד מפנים כי לא תמיד יקבל הגנה וברגעים מאיימים יפעיל את מערכת ההתקשרות בעוצמה רבה כך שיחפש קרבה והגנה, ויתקשה להתנתק מהדמות המטפלת גם כאשר האיום חלף. 🌼מצב נוסף של התקשרות לא בטוחה מתרחש כאשר הדמות המטפלת בילד קרירה, מתעלמת ממנו או דוחה אותו. במצבים אלו מתפתחת אצלו הכרה כי אין טעם לפנות לדמות זו ברגעים מאיימים. ילד בסיטואציה הזאת חש לחץ רב יותר מהדחייה מאשר מהגורם המאיים ולכן עם הזמן יפסיק לחפש הגנה אצל הדמות המטפלת בו.

🌼ישנם שלבים התפתחותיים ואירועי חיים בהם תינוקות/ילדים נצמדים יותר להוריהם ומאתגרים את תחושת המסוגלות ההורית כמו רצון להיות קרובים להורים בשעות הלילה, קושי בפרידה לגן, לידת אח קטן ועוד. מצבים אלו מביאים הורים רבים לפנות לקבלת עזרה מגורמים מקצועיים. חשוב לשאול שאלות עמוקות כדי להבין את המניעים של הילד וכדי לתת מענה אמיתי ונכון עבורו ולא רק להתייחס להתנהגות של הילד תוך ניסיון לשנות אותה.

ומה קורה במצב בו התינוק או הילד מתקשה לשדר איתותים ברורים, למשל במקרה של אוטיזם ❓

בגלל שילדים אוטיסטים מגיעים לעולם עם קשיים בתקשורת הדדית עם הסביבה שלהם, בעבר חשבו כי הם לא מעוניינים בכלל בקשר עם האחר. כיום יודעים כמובן שהתדמית הזו לא נכונה וילדים אוטיסטים מעוניינים בקשר עם הסביבה ויוצרים קשר גם אם בדרכם הייחודית.

🌼מחקרים מלמדים אותנו כי למרות הקשיים המולדים שילדים אלו מציגים, הורים לילדים אוטיסטים מסוגלים להראות רגישות הורית כלפיהם, לתפוס ולפרש נכון את איתותי הילד ולתת תגובות מותאמות עם תזמון נכון, להראות גמישות סביב רגעים של אי התאמה או קונפליקט, ליצור אווירה נעימה תוך הבעות רגשיות מותאמות והכלה של רגשות מורכבים. המחקרים מעידים כי היכולת הזו לא קשורה בכלל לחומרת האוטיזם של הילד.

🌼תובנה הורית, גם היא תורמת לרווחה הרגשית של הילד: היכולת לראות את העולם דרך העיניים של הילד, לנסות להבין את המניעים שעומדים מאחורי ההתנהגות שלו, לראות אותו באופן רב ממדי, מורכב, לא בדרך אחת (למשל רק "אוטיסט"), להיות פתוח לראות התנהגויות חדשות ולקבל את הילד כמו שהוא.

🌼לרוב, הורה בעל תובנה הורית, הוא גם הורה שמתנהג ברגישות ומקדם התקשרות בטוחה אצל הילד, גם בהתפתחות טיפוסית וגם במקרה של אוטיזם. ממצאים חשובים מראים כי הורות מיטיבה יכולה לקדם את ההתפתחות של הילד בתחומים שונים כמו שפה, יכולות תקשורתיות, הפחתת בעיות התנהגותיות ובעיות עם קבוצת השווים ועוד.

❣בהקשר הזה חשוב לציין שההורות עצמה- רגישה או לא רגישה, כמובן שלא גורמת לאוטיזם ומצד שני כמובן שלא "מרפאת" אוטיזם, אבל באוטיזם, בדיוק כמו בהתפתחות הטיפוסית, יחסי הורה-ילד אופטימליים מעניקים את התשתית למצוי הפוטנציאל של הילד ❣

חדשות נוספות