כעושר העולם 🎨

27.7.2022

🎨 כעושר העולם.... 🎨

בטיפול באמנות, נעשית חשיבה רבה על הגשת חומרי היצירה לילד בטיפול. מגוון החומרים, דומה לעושר שיש לעולם להציע.

לעיתים, הילד מתקשה להכיל מגוון וכמות גדולה של חומרים והצעות ליצירה. למרות שאנו רוצים מאוד להציע ולתת, הצעתנו עלולה להציף, להקשות על הילד לבחור, או להביא אותו להימנע בכלל ממגע בחומרים ומהתנסויות חדשות..

לכן, בתחילה נשים רק מעט חומרים על השולחן וכאלו שלרוב מוכרים לילד (מסביבת הבית, או הגן) - גירים, בצק. נחשוב גם על סוג החומר שנציע, בתחילה, כשאנו עוד לא מכירים את הפרופיל החושי והצרכים הרגשיים של הילד.

נציע חומרים יותר נשלטים, כאלו שהילד מסוגל להתנהל איתם מבלי שילכלכו אותו, או ימרחו מידי. זאת משום שלעיתים חוויה של חומר לא צפוי- נמרח, או נוזל, היא רגע מאתגר ולא נעים עבור הילד וההורה שאיתו.

יש צורך בסביבה בטוחה ושומרת ובקשר טיפולי מבוסס יותר, על מנת להיות נינוחים ופתוחים להתנסות בחוויות כאלו.

בהדרגה, כשנבין יותר מה הצורך הרגשי והחושי של הילד, מה יכולת הוויסות שלו ובמה חומר מסוים יכול לקדמו, נוכל להציע חומרים מותאמים לו יותר ולעשות התערבויות טיפוליות מיטיבות.

המגע והיצירה בחומרים, מאפשרים חוויות טיפוליות משמעותיות, החל בעצם ההתנסות והתהליך ועד לרגעים של התבוננות משותפת בתוצר. גם להורים מתאפשרת חוויה מעניינת בשותפות עם המטפלת באמצעות האמנות, לעיתים כזו שלא חוו שנים רבות, של מגע, חקירה, חוויה, הנאה ויצירה. נוצרת חוויה משותפת משמעותית של הילד וההורה, בה ניתן להיות גם ללא מילים.. בהתקרבות והתרחקות, בתיפוף המשותף על הדף, בליטוף צבע ויד על יד, בעבודה על מצע משותף, או נפרד. חווית היצירה מערבת מערכות גוף ונפש, כוחה בעושר החומרים ומגוון אופני השימוש בהם, כל אחד בדרכו הייחודית שמאפשרת צוהר גם לעולמו הפנימי. כעושר העולם...🌼

חדשות נוספות