🤡חג פורים 🤡

5.3.2023

🤡חג פורים ואוטיזם🤡

כל שנה כשמגיע חג פורים חשוב להעלות למודעות את הנושא 🎈

רבים מאיתנו מתרגשים לקראת חג פורים ומצפים להלביש את הילדים בתחפושת, להצטלם ולצאת לחגוג במסיבות, עדלאידע ובתי הכנסת.

אמנם רוב הילדים נהנים בחג פורים אך לחלקם חג זה הוא חג מעורר חרדה, לחץ וחוויות חושיות קשות.

ילדים רבים על רצף האוטיזם סובלים מקשיים בעיבוד ובוויסות החושי. ישנם ילדים אשר חווים את הגירויים החושיים סביבם בעוצמה רבה יותר מאחרים, מתקשים להתמודד עימם ומגיבים בהתאם.

דוגמאות לגירויים חושיים:

🎭 חוש המגע – תחפושות רבות עשויות מבדים שיכולים להחוות כלא נעימים, האביזרים על הראש, גזרת התחפושת השונה מהרגיל, איפור על הפנים, מסיכות ועוד.

במידה ורוצים לקנות לילד תחפושת חשוב להבין מה נעים ומה לא נעים לילד לפני שקונים ולהתייעץ איתו בהתאם לרמת הבנתו. לשים לב לבדים, לגזרה, לאביזרים ולנוחות התחפושת. האם היא מאפשרת לילד עצמאות. האם הוא יכול להיות עצמאי בשירותים, לשחק ולהתנייד באופן בטוח במרחב. ואם הילד אינו מעוניין בתחפושת זה בסדר גמור.

👂 חוש השמיעה – חג פורים ידוע כחג הרועש. בכל מסיבות הפורים וחגיגות העדלאידע יש רעשנים, מוסיקה חזקה, נפצים ועוד. ילדים שגירויים אלו יהיו קשים עבורם יכולים להביע זאת ע"י אטימת האוזניים, בכי, הימנעות או צעקות כדי למסך את הרעש החיצוני. במצבים כאלו ניתן להשתמש באטמי אוזניים או אוזניות.

👀  חוש הראיה – התקהלות של אנשים רבים במקום אחד עלולה להיות מציפה עבור ילדים עם רגישות חושית. הם יכולים להיות באי שקט, לבכות, להיכנס ללחץ ולחרדה.

חשוב לזכור שילדים על רצף האוטיזם מתקשים להביע את עולמם הפנימי באופן טיפוסי ולכן לפעמים קשה להבין את תגובותיהם. ישנם ילדים שבמצבים מציפים במקום לבכות או לצעוק ישתמשו באסטרטגיה של ניתוק. הם יתכנסו בעצמם או יהיו עסוקים באופן ממוקד בדבר ספציפי שאינו שייך למתרחש. מצב שכזה מראה גם הוא על קושי רב שבו הילד מצוי.

🤔 "אנשים ללא אוטיזם" חושבים על העולם, חווים ותופסים אותו בדרך מסוימת. ילדים/אנשים עם אוטיזם חווים ותופסים את העולם בדרך שונה. יש להם מערכת שונה של חושים, תפיסות, יכולות ודרכי חשיבה שאינה דומה למערכת של אנשים רגילים עם נוירולוגיה טיפוסית.

ילדים מסוימים הפוגשים אדם קרוב להם בתחפושת עלולים מאוד להיבהל מכך (גם אם התחפושת אינה מכסה את הפנים). התפיסה שלהם לגבי אותו אדם נבנתה באופן מסוים וכאשר אופן זה משתנה זה יכול לעורר חרדה. במצבים אלו חשוב לעשות הכנה מראש, לא להפתיע את הילד, להתחפש שלב שלב, בנוכחותו, להתנסות בתחפושות כחלק ממשחק וכו. בנוסף, ילדים צעירים וילדים ברמת תפקוד מסוימת מתקשים להבחין בין דימיון למציאות ולכן עלולים להיבהל מאנשים אשר מחופשים לדמויות מצויירות גדולות.

🎉 לסיכום, חג פורים הוא חג נפלא ומשמח אך חשוב לשים לב לתגובות הילד ולראות מה מתאים ונכון עבורו

חדשות נוספות