מה זה ריפוי בעיסוק ❓

27.10.2022

לכבוד היום הבינלאומי לריפוי בעיסוק שחל היום נשמח להסביר מה זה המקצוע הזה שהשם שלו לא ממש מובן..

🔷 ריפוי בעיסוק הוא מקצוע שמטרתו השגה, שימור והשבת האדם לתפקוד בעיסוקים המשמעותיים עבורו.

מה הם העיסוקים המשמעותיים לילדים בגיל הרך❓ משחק, חברה, למידה, תפקודים יומיומיים כמו אכילה, שינה לבוש ועוד.

🔷 המרפאה בעיסוק תעריך את היכולות והקשיים של הילד בתחומים שונים הכוללים את:

✨ הפרופיל החושי – כיצד הילד חווה ומגיב לגירויים המגיעים מהחושים  (שמיעה, ראיה, טעם, ריח, מגע..), מה מקשה עליו ומה עוזר לו ואיך זה משפיע על רמת העוררות שלו.

 🔸התערבות טיפולית של המרפאה בעיסוק:  משחק מהנה תוך חשיפה הדרגתית למגוון פעילויות חושיות. הפחתת מצוקות הנגרמות מחוויות חושיות והתאמות בסביבה ובפעילויות על מנת לאפשר לילד תפקוד מיטבי.

✨ היכולות הקוגניטיביות  - כמו עיבוד מידע ותפקודים ניהוליים – קליטת מידע, עיבוד ותגובה, תכנון וארגון, פתרון בעיות, זיכרון , היכולת לעכב תגובה, וויסות עצמי.

🔸התערבות טיפולית: המרפאה בעיסוק תתווך ותעודד את הילד לחשוב, להשתמש בידע שלו לפתרון בעיות וליזום רעיונות והתנסויות חדשות. מתן סביבה מעשירה מבחינת גירויים, אפשרויות להתנסות ותוכן מעודדת התפתחות קוגניטיבית.

✨ עצמאות בתפקודי היום יום – אכילה, לבוש, גמילה, הרגלי ניקיון, שינה ועוד.

🔸 התערבות טיפולית: המרפאה בעיסוק תכיר את הילד דרך התבוננות ושיחות עם ההורים ותנסה להבין אם יש מוקדי קושי. במידה וקיימים היא תדרג את שלבי העצמאות ותעודד את הילד ואת הוריו לאתגר את עצמם במידה המתאימה שתאפשר התפתחות. דרך תיווך מתאים ובניית תכנית ללמידה של רצף שלבי הפעילות, התאמת עזרים וגורמים בסביבה הפיזית והחברתית לתמיכה בעצמאות.

✨ משחק - המשחק הוא האמצעי העיקרי  שבאמצעותו ילדים מתנסים, חווים ולומדים את עצמם, את גופם, את רגשותיהם ויכולותיהם. הם לומדים דרך המשחק אודות סביבתם החברתית והפיזית. דרך המשחק הילד מבטא את עצמו ומלמד אותנו על עולמו הפנימי ודרך התיווך של המשחק אנו מבינים אותו ומקדמים אותו.

🔸 התערבות טיפולית: המרפאה בעיסוק תתאים את דרישות המשחק ליכולות של הילד ולרמת התקשורת שלו ותעסוק בהרחבה של המשחק והגיוון שלו על מנת לקדם את הילד בתחומים השונים.

✨ יכולות מוטוריות - כאשר הילד חש ביטחון בגופו במרחב יש לכך השפעה על העצמאות שלו, על תחושת העצמי והנפרדות שלו. הוא יכול להשתתף ביתר קלות במשחקים מוטורים חברתיים ויש לכך השפעה על יכולות הלמידה שלו. הגוף יציב יותר והמיומנויות העדינות מתפתחות בקלות יותר.

🔸 התערבות טיפולית: בריפוי בעיסוק הילד יתנסה באופן הדרגתי המותאם ליכולותיו בפעילויות מוטוריות שונות על מנת להביא לשיפור המיומנויות הדרושות להשתתפותו בתחומי העיסוק שלו.

✨ השתתפות חברתית – ילדים עם אוטיזם מתקשים באינטראקציה חברתית, ברכישת מיומנויות חברתיות ובהבנת קודים חברתיים.

🔸 התערבות טיפולית: המרפאה בעיסוק תשים דגש על שיפור המיומנויות החברתיות על ידי תרגול עם מבוגר (מטפל, הורים), בטיפול זוגי עם ילד נוסף או בהתערבות קבוצתית עם כמה ילדים. בטיפול נעשה שימוש בתיווך חברתי, בדוגמא אישית, בתמונות, סיפורים חברתיים ומשחק משותף.

🔷 מקצוע הריפוי בעיסוק הוא מקצוע רחב ומעמיק הרואה וחושב את הילד בכל תחומי התפקוד שלו.

יום ריפוי בעיסוק שמח 😊

חדשות נוספות